stine elize gaassand

Offer eller overlever?

  • Skrevet 18.12.2016 klokka 19:53
  • Kategori: Personlig

Hvordan ser du på livet? Hvordan forholder du deg til ting som skjer rundt deg? Hvordan påvirker det som skjer rundt deg akkurat deg? Hvilket syn du på deg selv? Er det synd i deg? Er alle rundt deg vanskelig? Går verden imot deg? Får alle andre ting til? Er alle andre heldig? Føler du at du har trukket det korteste strået? Tar du tak i problemene? Ser du problemer etter utfordringer? Hvordan ser du på deg selv? Hvordan takler du presset rundt deg? Står du opp for deg selv? Velger du deg selv? Velger du ditt liv? Velger du å bli den beste utgaven av deg selv? 

Disse overnevnte tingene er viktig å tenke over. Der kan definere hvem du er som person og hva du klarer å utrette. Her kan folk gjerne mene jeg er hard og urettferdig, men dem om det, dette er mine meninger. Og trakker jeg på noens tær, så får det heller være. 

 

Vi kommer alle til å møte vanskelige situasjoner i livet. Ting går gjerne ikke alltid som planlagt og man kan settes litt tilbake. Men hva du gjør med situasjonen er det som betyr noe. Velger du å syns synd i deg selv og la det påvirke deg negativt så er det ditt valg. Ja for du har faktisk et valg. Når noe skjer, noe uventet og noe som gjerne er skummelt, trist og dumt. Men du har et valg. Du kan være et offer for situasjonen eller du kan være en overlever av situasjonen. Det er opp til deg. Det er ikke opp til de rundt deg, det er ikke opp til samfunnet, det er opp til deg. Hva gjør du med det og hvordan lar du det påvirke deg? 

Jeg, personlig, klarer ikke forholde meg til folk som alltid skal syns synd på seg selv. Helt dønn ærlig. Om du velger å være et offer for situasjonen, så er ikke jeg personen å komme å sutre til. Misforstå meg rett, om noe vondt skjer med noen rundt meg er det selvsagt trist. Det er ikke det det er snakk om, men hvordan man velger å gå videre. Velger man den destruktive veien der man legger all skyld på en hendelse eller noe som har skjedd og lar det dra deg ned som person, og du lar det påvirke alt, uten å prøve å gjøre noe med det. Så er ikke jeg personen å komme til. Jeg vil ikke at du skal synes synd på deg selv. Jeg vil at du skal finne ut hvordan du kan takle det. Hva du kan gjøre for at det skal bli best mulig for deg. Jeg vil heie på deg, men jeg kan ikke heie på noen som ikke vil prøve å heie på seg selv. 

 

Når det kommer til trening får jeg ofte høre jeg er heldig. Jeg får til ting fordi jeg er heldig. Jeg har jo gode gener. Det er jo lett for meg som allerede er igang. Det er jo lettere for meg fordi jeg kan ting. Men nei, jeg er ikke heldig. Jeg har jobbet beinhardt for å komme her jeg er idag. Og jeg jobber hardt hver eneste dag med meg selv og å nå målene mine. Jeg jobber hardt, og jeg gir ikke opp. Jeg har vært igjennom mye i livet mitt. Ting som setter ting i perspektiv. Jeg har vært gjennom en kamp jeg ikke unner min værste fiende, men det har aldri vært synd i meg. Det er ikke synd i meg fordi jeg har vært syk. Det er motivasjon. Det er vilje. Jeg jobbet meg gjennom ting, og ja. Jeg hadde ofte lyst å gi opp. La sykdommen dra meg ned. La livet gå forbi. Med meg som birolle i eget liv. Men jeg gir ikke opp. jeg skal være hovedpersonen i mitt liv. Jeg skal ta mine valg og kjempe for det jeg vil ha. Ikke sette meg nedpå og syns synd i meg for noen andre er bedre. At noen andre er bedre enn meg gir meg alltid noe å jobbe mot. 

 

Alle har sine ting og sine kamper i livet. Noen har større enn andre og noen lar seg påvirke mer. Men felles for alle som har kommet seg gjennom noe er at de ikke har gitt opp. De har ikke latt seg styre av hendelser, men de har jobbet seg gjennom dem. Og ja, av og til er det lov å syns at ting er urettferdig. Av og til er det lov å syns litt synd på seg selv. Men bruk det til din fordel. Bruk det for det det er verdt. La det være en motivasjon til å jobbe seg ut av det. I en sterkere utgave. La livet motivere deg til å oppnå det du vil. For alle kan. Alle kan få ting til, det handler bare om hvordan du ser på ting og om du gjør deg til et offer eller en overlever og vinner! 

♥︎

Å bygge på underskudd?

  • Skrevet 04.12.2016 klokka 19:38
  • Kategori: Trening

Hei fine! 

 

Idag tenkte jeg å ta opp noe jeg faktisk lar meg irritere litt av. Og må unnskylde meg på forskudd nå om jeg tråkker på noen nå, men det jeg skal skrive er fakta og ikke noe annet enn det. For jeg har hørt ange si at de skal bygge muskler og bli strek, så går de på diett for å redusere fett%. Og dette er to ting som ikke henger så godt sammen. For om du skal bygge muskler så bør kroppen din ligge i et lite kalorioverskudd slik at den har noe å bygge nye muskelceller av! Det er egentlig ganske enkelt. Si at du skal bygge et stort legohus. Men du tar bort 1/10 av legoklossene. Får du da det huset du vil ha? Nei, du gjør ikke det. Men legger du derimot til 10% ekstra klosser så får du et større hus. Ganske enkelt eller hva? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men når det er sagt, så er det ikke umulig å bygge på kaloriunderskudd. Er du utrent så vil du klare å bygge nesten uansett. Og selv om du er godt trent så vil du klare å bygge litt på underskudd, men det vil ta mye lenger tid og krefter enn om du hadde ligget på overskudd med maten. Så det handler om å tygge for å bygge folkens. Og nei, om du trener bra og ligger i et lite kalorioverskudd så vil du ikke legge på deg masse fett. Om du er flink og bare ligger rett over dagsbehov vil det bli muskler av det. Men det er ikke derfor sagt at man burde spise det man har lyst på. Men heller ikke nekte seg kos hele tiden. Jobber du hele tiden imot kroppen din så vil den også jobbe imot deg. Så spis sunt, variert, men kos deg innimellom også. Kroppen responderer bra på kos, såfremt at det ikke blir for mye av det. Og vet du, om du spiser en sjokolade en dag du ikke hadde planlagt det så gjør faktisk ikke det noe! Kroppen din har kanskje bare godt av det. For det handler ikke om hva man spiser en dag, men man må se på hele bildet. Og den sjokoladen kan kanskje gi deg den ekstra energien du trenger på trening den dagen, og mer energi på trening betyr større utbytte, større utbytte betyr jo større sjans for muskelvekst! Så vær grei med både deg selv og kroppen din! Ønsker du å øke muskelmassen din så må du også gjerne øke matmengden! 



Så det var dagens fra meg. Nå er det som sagt mulig å bygge på underskudd, men det er ikke det heldigste og vil ta mye lenger tid enn det hadde gjort om du spiste litt mer. Og ta også drit i den fett% av og til. Den eier ikke deg! Og en kropp med mer muskler vil se strammere ut enn en lav fett% med mindre muskler. Og til slutt så vil jeg bare si at det er sinnsykt mye gøyere å legge mer vakter på stangen enn å ikke orke siste rep fordi du ikke har nok energi! 

♥︎ Er ditt mål å bygge muskler eller ned i fett%?
♥︎ Spiser du i henhold til målene dine? 

HUSK Å FØLG MEG

Snapcat @TJL-Stine
Instagram @Fit.Litz
Facebook her

Verdens beste bananbrød!

  • Skrevet 02.12.2016 klokka 08:01
  • Kategori: Kosthold

God morgen fra sykingen! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Igår så var formen enda dårligere enn dagen før, så det ble treningsfri og sofasliting på denne jenten. Og jeg skjønte fort at jeg var litt sykere enn jeg trodde da jeg faktisk ikke hadde matlyst i det hele tatt, og det skjer aldri! Men jeg nekter å miste noe muskler og måtte finne noe digg jeg kunne friste meg selv med. Da falt valget enkelt på Bettina Kojan sin fantastiske banankake. Jeg hadde 4 svært modne bananer liggende og da måtte det bakes litt. Og resultatet det ble mildt sagt en innertier! Gjorde litt småjusteringer på oppskriften siden jeg hadde 4 bananer liggende, og jeg fikk 2 kaker/brød. 

★ 4 modne bananer
★ 5egg - 1 eggehvite
★ 4ss mager kesam
★ 100g havremel
★ 120g speltmel
★ 1ss fiberfin
★ 80g proteinpulver(jeg brukte 40g sjokolade og 40g vanilje)
★ 4ss sukrin
★ 2ts bakepulver
★ Kanel og litt havsalt

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Mos bananene med gaffel og tilsett egg og kesam. Ha så i det tørre. Her hadde jeg i alt utenom proteinpulver og delte røren i 2 boller før jeg tok vanilje i en og sjokolade i en. Stekes i ca 30min på 200grader. Spørs litt hvilken form du bruker, så følg litt med! Den skal være litt klissete i midten når du tar den ut. La de avkjøles litt før du har den utav formen og nyt! Smaker best når den er nystekt, gjerne med litt nugatti zero eller brunost på!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fantastisk enkelt og fantastisk godt, og ikke minst sunn! Så denne kan du lage og kose deg med med beste samvittighet. Det gjorde hvertfall jeg igår. Og det håper jeg du også gjør! 

♥︎ Bruker du modne bananer til bakst?
♥︎ Har du laget banankake før?

FØLG MEG GJERNE

Snapchat @ TJL-Stine
Instagram @ Fit.Litz
Facebook her

 

har ikke tid til dette nå!

  • Skrevet 01.12.2016 klokka 07:34
  • Kategori: Blogg

God morgen flotte! 

 

Igår sov jeg i godt over 11timer og våknet helt tett. Er veldig ofte tett i systemet når jeg våkner så tenkte ikke noe mer over det. Men så kom halsen og ga litt vondter fra seg. tenkte litt havregrøt ville fikse det. Og det gjorde det, en liten stund. Hadde treningsdate med flotteste Sunniva og etter en Nocco så var energien på plass. Men så midt i økten forsvant alt av energi og kroppen ga ganske klar beskjed om at dette ville den ikke mer. Ble svimmel, svetten rant nedover og det var ikke mer krefter igjen i kroppen. Så da var det egentlig bare å kome seg hjem å prøve å få i seg både mat og væske. Ble litt bedre etter litt mat, men kjenner at jeg egentlig burde roet det litt ned. Men har virkelig ikke tid eller lyst til å bli skikkelig syk nå. Så håper kroppen bare ga et lite tegn på at jeg kanskje bare må ta det litt med ro på trening et par dager. Orker ikke være syk å ikke få trent nå. Har så mange mål jeg vil nå, og styrketest neste uke, og da gidder jeg virkelig ikke at dette skal sette meg tilbake! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så, idag skal jeg kjøre en terapiøkt og ta det rolig. Ikke presse meg maks! Så satser jeg på å kjøre litt tyngre igjen neste uke. Viktig å faktisk lytte litt til kroppen så jeg ikke går på en kjempesmell som setter meg ut av spill. Uaktuelt her i heimen. Begynner virkelig å ta form her i leiligheten også, og gleder meg til å vise dere den. Er så happy og gleder meg til mange fine år her! 

 

♥︎ Hva gjør du når du blir syk?
♥︎ Hva er dine planer for dagen? 

 

Husk å følge meg

Snapchat @TJL-Stine
Instagram @Fit.Litz
Facebook her

Stine Elize

Mitt navn er Stine Elize og er en jente på 22 som bor i Bergen. På denne bloggen vil jeg dele mitt liv med fitness og veien mot sceneform, med en fortid med avlorlige spisefortyrrelser og depresjoner i 8år. Jeg studerer ved NiH til å bli Personlig Trener og elsker trening og aktivitet! Jeg vil inspirere og motivere, og vise at det er mulig for alle å komme i form! Er veldig glad i å eksprimentere på kjøkkenet, og er veldig glad i sunn mat!


KONTAKT
litzblogg@outlook.com

Search

Bloggdesign

hits