stine elize gaassand

Å bygge på underskudd?

  • Skrevet 04.12.2016 klokka 19:38
  • Kategori: Trening

Hei fine! 

 

Idag tenkte jeg å ta opp noe jeg faktisk lar meg irritere litt av. Og må unnskylde meg på forskudd nå om jeg tråkker på noen nå, men det jeg skal skrive er fakta og ikke noe annet enn det. For jeg har hørt ange si at de skal bygge muskler og bli strek, så går de på diett for å redusere fett%. Og dette er to ting som ikke henger så godt sammen. For om du skal bygge muskler så bør kroppen din ligge i et lite kalorioverskudd slik at den har noe å bygge nye muskelceller av! Det er egentlig ganske enkelt. Si at du skal bygge et stort legohus. Men du tar bort 1/10 av legoklossene. Får du da det huset du vil ha? Nei, du gjør ikke det. Men legger du derimot til 10% ekstra klosser så får du et større hus. Ganske enkelt eller hva? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men når det er sagt, så er det ikke umulig å bygge på kaloriunderskudd. Er du utrent så vil du klare å bygge nesten uansett. Og selv om du er godt trent så vil du klare å bygge litt på underskudd, men det vil ta mye lenger tid og krefter enn om du hadde ligget på overskudd med maten. Så det handler om å tygge for å bygge folkens. Og nei, om du trener bra og ligger i et lite kalorioverskudd så vil du ikke legge på deg masse fett. Om du er flink og bare ligger rett over dagsbehov vil det bli muskler av det. Men det er ikke derfor sagt at man burde spise det man har lyst på. Men heller ikke nekte seg kos hele tiden. Jobber du hele tiden imot kroppen din så vil den også jobbe imot deg. Så spis sunt, variert, men kos deg innimellom også. Kroppen responderer bra på kos, såfremt at det ikke blir for mye av det. Og vet du, om du spiser en sjokolade en dag du ikke hadde planlagt det så gjør faktisk ikke det noe! Kroppen din har kanskje bare godt av det. For det handler ikke om hva man spiser en dag, men man må se på hele bildet. Og den sjokoladen kan kanskje gi deg den ekstra energien du trenger på trening den dagen, og mer energi på trening betyr større utbytte, større utbytte betyr jo større sjans for muskelvekst! Så vær grei med både deg selv og kroppen din! Ønsker du å øke muskelmassen din så må du også gjerne øke matmengden! 



Så det var dagens fra meg. Nå er det som sagt mulig å bygge på underskudd, men det er ikke det heldigste og vil ta mye lenger tid enn det hadde gjort om du spiste litt mer. Og ta også drit i den fett% av og til. Den eier ikke deg! Og en kropp med mer muskler vil se strammere ut enn en lav fett% med mindre muskler. Og til slutt så vil jeg bare si at det er sinnsykt mye gøyere å legge mer vakter på stangen enn å ikke orke siste rep fordi du ikke har nok energi! 

♥︎ Er ditt mål å bygge muskler eller ned i fett%?
♥︎ Spiser du i henhold til målene dine? 

HUSK Å FØLG MEG

Snapcat @TJL-Stine
Instagram @Fit.Litz
Facebook her

Camilla Osaland

05.12.2016 kl. 23:07
Trodde alltid veien til en "fit" kropp var å spise minst mulig og trene mest mulig før, men har jo lært nå at man må spise for å bygge muskler, som er målet mitt, så det har jeg blitt veldig mye bedre på den siste tiden!
Stine Elize

Mitt navn er Stine Elize og er en jente på 22 som bor i Bergen. På denne bloggen vil jeg dele mitt liv med fitness og veien mot sceneform, med en fortid med avlorlige spisefortyrrelser og depresjoner i 8år. Jeg studerer ved NiH til å bli Personlig Trener og elsker trening og aktivitet! Jeg vil inspirere og motivere, og vise at det er mulig for alle å komme i form! Er veldig glad i å eksprimentere på kjøkkenet, og er veldig glad i sunn mat!


KONTAKT
litzblogg@outlook.com

Search

Bloggdesign

hits