stine elize gaassand

Slik ufører du Geriljaintervaller!

  • Skrevet 13.02.2016 klokka 09:43
  • Kategori: Trening

Hei fine dere! ♥︎

 

Jeg har over tid nå fått en del spørsmål om hvordan jeg kjører Geriljaintervaller. Og det har jeg tenkt å dele med dere nå. Jeg ror disse intervallene, men de fleste tar de på tredemøllen. Jeg kommer til å forklare hvordan man tar de på tredemølle, da dette er mest normalt. Om du vil ro de, så må du ha riktig ro-teknikk inne, så om du ikke har rodd før så vil jeg ikke anbefale å starte ro-karrieren med disse. 

Gerilja intervaller går ut på at du skal jobbe for full spurt i 20sekunder, så har du 10 sekunder pause. Dette skal gjentas 8 ganger. Når du blir i bedre form kan du kjøre gjennom 2-3 sett, altså 8x2 eller 8x3

Å gjennomføre disse:

★ Start med en grei oppvarming. Jogg eller småløp i ca 10minutter. Til du kjenner at du er klar for noen harde drag på maks fart. Om du ikke er varm nok, vil du ikke få fullt utbytte og maks fart. 

★ Still deg på siden av tredemøllen og still inn den innpå fart. Her må du prøve deg litt frem, men det skal være full spurt. Jeg pleier å ha den på mellom 16 og 17 når jeg løper, men jeg vil anbefale deg å prøve deg frem litt. Om du aldri har løpt slik før så kan du begynne på 13-14, alt etter hvor god form du er i.

★Bruk en timer, eller start på et nøyaktig tall på tredemøllen. Du skal Spurte i 20 sek, så hopper du over på sidene og hviler i 10sekunder. Her er det viktig å ta godt tak i håndtakene når du hopper av og hopper på igjen. Hold hendene på sidene til du har skikkelig feste med båndet når du starter en ny spurt. 

Dette er blytungt, men varer kun i 4minutter om du tar 1sett. 


og nei, du bør ikke kjøre disse om du vil se fin og fresh ut på trening! Her står svetten i taket og pusten etter! 

Hvorfor kjøre intervaller? Dette er en ekstremt effektiv treningsform. Den er bevist å være det beste for fettforbrenning da du øker oksygenopptaket, som gjør at du forbrenner mer. Etter høyintensive intervaller vil kroppen også forbrenne mer enn normalt i timene etter for det er en så stor påkjenning for kroppen, så i timene etter vil forbrenningen være mye høyere enn normalt. 

 Håper dere forstod dette og at jeg forklarte det slik at dere fortod. Om ikke så skrik ut, så skal jeg prøve å forklare enda bedre! Jeg vil anbefale alle å prøve ut dette, for den gir garantert blodsmak i munnen, men det er viktig å ikke jukse. Det er snakk om 4minutter, ja, de virker som en evighet når du er halvveis, men garantert verdt det! ♥︎

♥︎ Hvilke intervaller pleier du å kjøre?*

Anneli F. Aaland

13.02.2016 kl. 09:55
Flink du er!! :) Ha en fin helg!

Cecilie

13.02.2016 kl. 10:10
Takk for at du forklarte! Spurte om dette i forrige innlegg :) dette må jeg prøve nå! Ha en fin dag :)

Elena

13.02.2016 kl. 13:28
Flinke snuppa mi! <3 Du har gitt en god beskrivelse og dette er lærerikt for leserne!
Stine Elize

Mitt navn er Stine Elize og er en jente på 22 som bor i Bergen. På denne bloggen vil jeg dele mitt liv med fitness og veien mot sceneform, med en fortid med avlorlige spisefortyrrelser og depresjoner i 8år. Jeg studerer ved NiH til å bli Personlig Trener og elsker trening og aktivitet! Jeg vil inspirere og motivere, og vise at det er mulig for alle å komme i form! Er veldig glad i å eksprimentere på kjøkkenet, og er veldig glad i sunn mat!


KONTAKT
litzblogg@outlook.com

Search

Bloggdesign

hits