stine elize gaassand

Hvordan overvinne dørstokkmilen!

  • Skrevet 13.12.2015 klokka 19:51
  • Kategori: Trening

Dette med trening er egentlig ganske merkelig. Du tenker kanskje at  noen elsker det og noen hater det, men er det egentlig så enkelt? Nei, det er det ikke. Jo, noen liker det gjerne mer enn andre, og noen hater det virkelig. Men du som sitter der ute og sliter med dørstokkmilen, hva tenker egentlig du? Misunner du alle som hopper avgårde og får trening til å virke som en lek? Syns du at det er noe for dem og ikke for deg? At du ikke er glad i trening? At det er et ork? Tiden strekker ikke til like mye for deg som hos andre? Det er akkurat der det ligger! Tankene dine og holdningene dine rundt det.

 

Jeg har fått høre at folk misunner treningsgleden min og hvordan jeg kommer meg å trening og hvordan jeg klarer å pushe meg selv så masse. Men det er ikke alltid en dans på roser for meg heller. Joda, jeg elsker å trene, men noen ganger hater jeg det også. Det er ikke sånn at jeg elsker å pushe meg selv til svetten fosser ut og jeg vrenger hele fjeset. Det er ikke sånn at jeg skriker jippi hver gang jeg tenker trening. Jeg gjør som oftest det, men ikke alltid. Jeg er oppvokst med trening, og det å pushe meg, så det hjelper nok meg mye. men det trenger ikke være sånn at siden du ikke er det, så kan ikke du. For jeg, jeg har nå gått to år uten å trene. Ikke trent en dritt faktisk. Og jeg var i ganske så dårlig form da jeg startet nå. Men gleden ved trening er kommet tilbake, og for å bli.



Jeg bestemte meg for at jeg vil bli den beste versjonen av meg selv. Jeg vil føle mestring, jeg vil føle smerte og jeg vil føle glede. Og et sted jeg kan samle alt dette, det er på trening. Der mestrer jeg hver gang jeg er,. Kanskje jeg ikke løfter det jeg vil, eller løper så langt jeg vil, men bare det å trene er en mestring. Jeg vil ha en sunn og sterk kropp. en kropp som fungerer idag, og en som fungerer om 50år. Jeg vil forebygge så mye som mulig, Jeg vil eldes med stil. Jeg vil bli gammel, og takle det. Derfor trener jeg. Og ja, de er lenge til jeg får oppleve det. men jeg trener likevel den dag idag, og jeg gjør det. Der ligger mye, i å bare gjøre det!

 

Jeg syns dørstokkmilen er beinhard noen ganger, men det er da det er viktigst å komme seg på trening. De dagene du absolutt ikke vil, de teller mest. Det er da du trener din mentale helse, og den er vel så viktig som din fysiske helse. Så hvordan komme seg over dørstokkmilen når sofaen frister mest. Du er sliten etter en hard og tung dag på jobb? Vel, enda mer grunn. Trening gir deg overskudd, sofaen vil mest sannsynlig bare gjøre deg slappere. Selvsagt så skal man slappe av når kroppen trenger det, men det er ikke hver dag. Trening gjør så utrolig mye for resten av hverdagen din. Du blir gladere, føler deg bedre, gir overskudd og løfter selvtilliten.

 

Hvem er jeg til å snakke tenker du kanskje? Vel, jeg er kanskje en av de som kan snakke. For jeg har virkelig vært nede. jeg har kjempet med nebb og klør. Jeg har vært der at jeg har villet ta mitt eget liv. Jeg har vært så langt nede at jeg ikke så noe lys. Jeg levde under overflaten. Men jeg bestemte meg, og jeg gjorde det nå. Ikke imorgen, ikke om en uke, men nå! Så om jeg kan, så tror jeg du også kan!



Jeg vil ikke at du skal trene 6ganger i uken og leve et regid liv. Jeg ønsker at du vil finne den beste versjonen av deg selv. Og er du på jakt etter den så er kanskje trening et svar. Det har gitt meg livet tilbake. Det har gitt meg glede og et holdepunkt. Et holdepunkt i livet. Et fristed. Et sted å få utløp for tanker og frustrasjon. Og jeg elsker det. Men jeg hater av og til å ta burpees. å løpe 5mil, å ta armhevinger. Jeg syns ikke det er noe digg der og da, for av og til er det et rent helvette, men det jeg sitter igjen med etterpå det er verdt så mye mer. Jeg sitter igjen med mestring. En følelse av at jeg får til noe. En følelse av seier. En glede og et smil. Trening frigjør endorfiner i kroppen, samme som sjokolade. Så hvorfor ikke bytte ut sjokolade med trening av og til, eller kombinere de? Dobbel endorfinrush er ikke helt feil det heller!

 

Så jeg tenkte å gi deg mine beste tips for å komme seg over dørstokkmilen! Det er ofte den som er verst, når du først er på trening er det bortkastet om du snur i døren!

 

★ Gjør det. Ikke utsett det, gjør det nå og bestem deg, uansett om det regner, snør, dagen har vært dritt. Hold fast på det du har bestemt deg for.

 

★ Endre holdningen din. Noe av det viktigste. Ikke gjør treningen til et ork. Se på det som et gjøremål. Det er lett å skippe ting man ikke vil. Så ike sett det i samme kategori som å vaske huset, sett det i samme kategori som å gå på toalettet, en ting man bare gjør

 

★ Lag deg et mål. Gjerne et stort et, men realistisk. Ikke sett deg som mål at du skal gå ned 10kg på 2uker, for det funker ikke. Men et mål, langt frem i tid. Men det skal være et stort mål, noe du må jobbe for, men likevel innenfor rimelighetens grenser.

 

★ Lag delmål! Et mål langt fremme kan være hardt å se på dårlige dager. Men sett deg et lite mål for hver 2.uke. Da er det letter og fullføre. Da vet du at det ikke er lenge til du er der og ikke så mye tid å sluntre unna på

 

★ Lytt til kroppen. Ikke start for hardt. Begynn rolig og føl deg frem

 

★ Tren det du liker! Styrke er for noen, løping er for noen mens dans er for noen. Finn din greie og kos deg. På de verste dagene, så dropp programmet og bare gjør akkurat de øvelsene du vil!

 

★ Kast badevekten. Fuck den. Vekten har ikke noe å si for hvordan kroppen er. En godt trent kropp veier mer en en utrent kropp. Bruk heler målebånd og mål deg hver 2.uke det gir mye mer motivasjon enn å se en badevekt som står i ro

 

★ Ikke vær redd. Joda, ny på senteret, vet ikke helt hvordan ting fungerer? Tror du ser teit ut? Drit i det. Ingen bryr seg om hvordan eller hva du trener. De er der for seg selv og har fokuset på seg akkurat som du burde ha fokuset på deg.

 

★ Ikke sammenligne deg med andre! Hun som løper ved siden av eg har kanskje løpt 10mil og ser ikke ut som hun sliter? Eller hun som løfter vekter ved siden av deg har en muskuløs og stram kropp, el, de har jobbet for det, akkurat som du må jobbe for dine mål! Så ikke sammenlign deg selv med andre som trener, for de har trent for å komme dit de er idag de også!

 

★ Prioriter. Har du tid til å se på tv hver kveld eller slappe av, men ikke tid til trening? PRIORITER tiden

 

★ Få deg en treningspartner. Det er lettere å la være om det bare er deg, men har du faste avtaler med en annen person er terskelen mye høyere for å skippe. Lag faste tider og faste dager!

 

★ Lag deg en treningsplan for uken. Bruk søndagen til å sette opp en plan for uken! Da har du faste tider og en plan som gjør det lettere å fullføre!

 

★ Belønn deg selv. Ikke i form at mat og usunnheter, men gi deg selv noe du ønsker deg. Nytt treningstøy er ofte motiverende og gir en ekstra piff. Og den sjokoladen du har lyst på smaker mye bedre om du nyter den en lørdag etter en god treningsuke, dobbel endorfin rush!!

 

Håper dette inspirerte noen! Og del gjerne om du vet om noen som trenger litt motivasjon! ♥︎

Aleksandra

13.12.2015 kl. 20:18
Veldig flott innlegg! Som jeg har erfart det så er jeg ikke særlig glad i å trene, men så fort jeg får det i rutine og får orden på kostholdet startet jeg å like det mer og mer. Ligger vel litt i det at man må presse seg litt i begynnelsen og få det til å bli en rutine :) Har forresten en liten konkurranse på bloggen hvor du kan vinne diverse produkter fra Sephora :) Artig om du vil være med! Ha en god søndag videre!

Irene

13.12.2015 kl. 21:05
Så flink du er :)

Jeg har sagt til meg selv at på nyåret skal jeg slenge meg med kollegaen min for å trene :D

Beauty by Hermine

13.12.2015 kl. 21:38
bra innlegg, ga motivasjon det!!

du er flink :)

Karina Larsen

13.12.2015 kl. 22:48
Så bra innlegg :) Håper du får en fin søndagskveld <3

Laila MA

13.12.2015 kl. 23:38
Så bra innlegg. Fra nyåret vil jeg også prøve å bli en bedre utgave av meg selv :-)

Alice Eimhjellen

14.12.2015 kl. 00:01
Kjempebra innlegg! Satt virkelig motivasjonen på plass :-)
Stine Elize

Mitt navn er Stine Elize og er en jente på 22 som bor i Bergen. På denne bloggen vil jeg dele min vei til Bikinifitness, med en fortid med avlorlige spisefortyrrelser og depresjoner i 8år. Jeg studerer ved NiH til å bli Personlig Trener og elsker trening og aktivitet! Jeg vil inspirere og motivere, og vise at det er mulig for alle å komme i form! Er veldig glad i å eksprimentere på kjøkkenet, og er veldig glad i sunn mat!


KONTAKT
litzblogg@outlook.com

Search

Bloggdesign

hits